Keď cvičíš jogu: Čo robiť a nerobiť

 
 
 
Úvod > Keď cvičíš jogu: Čo robiť a nerobiť
 

Keď cvičíš jogu: Čo robiť a nerobiť. Nie len pre začiatočníkov

Keď začínaš cvičiť jogu, prichádzaš často pre pohyb, zdravie, kvôli inšpirácii z fotiek, pútavému článku, či kvôli super kamoške, ktorá vie, čo je aktuálne "in".  Joga je oveľa, oveľa viac...

Joga je cesta na ktorej postupne objavíš kým si, aké máš silné a slabé stránky. Vedie k sebapoznaniu a k akceptácii. Nájdeme v nej možnosť sebarealizácie, objavenie pokoja, dočerpanie síl. Boj proti samote ale i únik z komunikačného pretlaku. Vyrovnanie a harmóniu...

Tieto riadky píšem s nadhľadom a trochu rebelsky v porovnaní s učením iných ortodoxných jogových smerov. Je to sumár vlastných skúseností ako študenta a inštruktora. Sú písané z toho dôvodu, aby poradili, pomohli a uľahčili na ceste nielen nováčikom. Pravda je však taká, že osobná skúsenosť je najlepší učiteľ. Preto sa v niektorých prípadoch musíme poučiť z vlastného zážitku, aby sme boli naozaj múdrejší. Nech sú pre vás nasledovné riadky aspoň inšpiráciou a informáciou. K pravdivosti sa dopracujete časom sami.

Keď cvičíš jogu

      1. Nemaj od seba veľké očakávania a nároky hneď na prvých lekciách jogy. Napredovanie bude postupné a dostaví sa s pravidelnou prácou. Cieľavedomosť a snaha pomáha dosiahnuť ciele, ale prílišné lipnutie na rýchlom progrese je brzdou a môže nakoniec skončiť zranením.

       2. Príď na hodiny jogy s otvorenou mysľou. Vnímaj a absorbuj, čo sa ti ponúka. Inšpiruj sa. Nemusíš nikoho a nič slepo nasledovať. 

       3. Neobávaj sa ako vyzeráš, čo máš na sebe oblečené, ako máš upravené vlasy. Cíť sa vždy slobodne a pohodlne.

       4. Nerob iným to, čo sa nepáči tebe. Preto prosím: nemeškajneodchádzaj skoronerozprávaj cez hodinu, nepoužívaj intenzívny parfumenežuvaj žuvačku, mobil vypni alebo ho nechaj v šatni. Sused na joge sa nepoteší, keď bude cítiť z tvojho dychu cibuľu a už vôbec nie cigaretový odor, čo sa tiež (čuduj sa svete) na hodinách jogy občas stáva. Nestúpaj susedom na ich jogamatky a rešpektuj prosím každého osobné kruhy a životný priestor.

       5. Ak cvičíš asány, nesnaž sa urobiť všetko skvele a dokonale. Buď pevný, ale zároveň daj pohybu voľnosť. Každá pozícia je stabilná a pohodlná zároveň. 

       6. Oddychuj, keď to potrebuješ. Nauč sa rozložiť sily. Vyskúšaj na začiatku a bez zahanbenia i jednoduchšie varianty jogových pozícii, prípadne ponúknuté joga pomôcky tak, aby si mal z cvičenia dobrý pocit.

       7. Poznávaj vlastné telo na fyzickej úrovni. Vnímaj súvislosti medzi pohybom. Kde sa ako cítiš, čo ti robí dobre a naopak, čo nie je pre teba vhodné.

       8. Rešpektuj bolesť. Je signálom problému, preto ju radšej konzultuj s inštruktorom, ktorý cvik prispôsobí, vysvetlí resp. navrhne inú alternatívu pohybu.

       9. Uč sa koncentrovať sám na seba. Byť aspoň pár minút v pokoji bez poškrabávania sa, bez naprávania oblečenia, bez úpravy vlasov.

       10. Abstrahuj od vonkajších ruchov. Nenechaj sa rozptýliť, vyviesť z koncentrácie zvukmi, ktoré prichádzajú zvonku do sály.

       11. Ak nevieš ako dýchať pri cvičení jogy, dýchaj prirodzene. Nádych aj výdych prúdi nosom. Zo začiatku ho nezadržiavaj. Časom sa dych zosynchronizuje s pohybmi tela a dýchať budeš úplne automaticky.

       12. Keď sa naučíš ovládať svoje telo - svaly, o ktorých si ani netušil, všetko pôjde jednoduchšie. Dýchanie, sedenie v jogovom sede, držanie telesných zámkov, pozície silové i flexibilné.

       13. Pri pravidelnom cvičení zistíš, že najlepšie je cvičiť na prázdny žalúdok. Ideálne 3 hodiny po hlavnom jedle. Prázdny žalúdok nezaťažený potravou a tekutinou ti poskytne fyzickú i duchovnú ľahkosť pri pohybe. Vyhneš sa nepohodliu pri pozíciách na bruchu, rotačných a obrátených asánach.

       14. Na každom stupni našej jogovej angažovanosti vnímame veci inak. Na začiatku sa zaoberáme len vlastným telom – hrubým a hmatateľným. Dostávame sa do seba cez pohyb. Učíme sa nové pozície, trénujeme ako v nich ovládať telo. Neskôr idú veci ľahšie. Dokážeme rozlišovať svalovú prácu tela a tiež dych. Kde a ako prúdi. Ako nám pomáha, aké druhy dychu existujú. Potreba meditácie prichádza v mnohých prípadoch oveľa neskôr a aj tak ostávame iba na úrovni určitej koncentrácie a kontemplácie. Ak sa ti nedarí prehĺbiť relaxáciu, nepovažuj to za tragédiu. Zrelaxovať, trošku meditovať, jednobodovo sa koncentrovať, ostať chvíľku v pokoji bez pohnutia so zatvorenými očami býva jedna z najnáročnejších častí jogy.

       15. Joga nesúťaží, neporovnáva, nemá stupne víťazov. Joga má stíšiť ego, priniesť pokoru a harmóniu. Mnohí pocítia možnosť emocionálne sa realizovať.Či si prišiel cvičiť pre spevnenie postavy, lepšie držanie tela, pre odreagovanie sa od dennodenných povinností...si tu z vlastného rozhodnutia. Investuješ svoj voľný čas, ktorý má väčšiu hodnotu ako finančný príspevok na jogu. Preto si z lekcie odnes to, čo potrebuješ. Nevzdávaj sa ľahko pri pocite, že je joga náročná. Daj jej a sebe šancu. Možno to ukryté tajomstvo vyrovnanosti, spokojnosti, satisfakcie, radosti nenájdeš ani na prvej, ani na druhej lekcii. Možno to príde o pár týždňov. Musíš hľadať. Nájsť si to správne miesto, skupinu, inštruktora, atmosféru. Každý máme iné potreby a jemno hmotné vnímanie. Aj ľudia na joge a miesto nám musia voňať a mať pre nás tú správnu chémiu...ako v láske :-).

       16. Naše stretnutia ti nebránia vzdať sa vlastných hodnôt a presvedčenia. Sme radi, ak ťa inšpirujeme, ale nemusíš nosiť jogové šperky, byť vegetarián, bojovať proti výdobytkom modernej doby, sťahovať sa do ústrania. Ak sa však v joge čiastočne nájdeš, jej múdrosť a filozofia ťa môže ovplyvniť. Keď už nie na duchovnej úrovni, minimálne si zo stretnutí odnesieš niečo iné, čím obohatíš svoj život. Noví priatelia, príjemné zážitky, zdravé a funkčné telo. 

 

Namasté

Daniela Lászlová , TVOJA JOGA

tvojajoga.sk